Freitag, 19. Dezember 2014 | Eindhoven/Frenchen

DAF stärkt seine Spitzenposition in Sachen Transporteffizienz


DAF Transport Efficiency

Anfang 2015 wird DAF zahlreiche Innovationen vorstellen, die einen erheblichen Beitrag zur Optimierung der Transporteffizienz leisten. Die Verbrauchsoptimierung der PACCAR MX-Motoren in Verbindung mit innovativen Technologien, darunter Predictive Cruise Control, Predictive Shifting und Eco-Modus, ermöglichen eine Kraftstoffersparnis von bis zu 5 Prozent. Neue Spoiler und Fender bieten sogar noch mehr Einsparpotenzial. Diese Verbesserungen sind Bestandteil des neuen „DAF Transport Efficiency“ Programms. Alle seine Produkte und Dienstleistungen sind darauf ausgelegt, den maximalen Ertrag je Kilometer zu erzielen.

DAF-CF-2015-940
  • Kraftstoffeinsparungen von bis zu 5 Prozent
    - Motoroptimierungen PACCAR MX-11 und MX-11
    - ECO-MODUS
    - Predictive Cruise Control und Predictive Shifting 
  • Neue Spoiler und Fender 
  • Verbesserte Motorbremsleistung und geringere Betriebskosten
  • DAF MultiSupport Uptime Plus

Um die Effizienz  der erfolgreichen Motoren PACCAR MX-11 und MX-13 weiter zu steigern, wurden erhebliche Verbesserungen vorgenommen: Der 10,8-l-Motor MX-11 verfügt nun über ein optimiertes Öl-Management und noch effizientere Verbrennung, da die Brennkammer, die Kraftstoffeinspritzung und die Software überarbeitet wurden.

DAF PACCAR MX 11 engine 640
Der neue Turbo des 12,9-l-Motors PACCAR MX-13 führt zu einem verbesserten Durchfluss, während die neue Nockenwelle die Ventilsteuerung optimiert. Der Motor PACCAR MX-13 profitiert außerdem vom effizienteren Öl-Management, von einer weiteren Verringerung der Reibungsverluste und von einer noch effizienteren, zweistufigen Wasserpumpe. Die neue Steuerungssoftware verbessert das Zusammenspiel aller Komponenten.

Die Motoren PACCAR MX-11 und MX-13 stehen bereits in dem Ruf, eine ausgezeichnete Kraftstoffeffizienz zu bieten. Nun wurden die beiden Aggregate dank dieser Verbesserungen um weitere 2 Prozent sparsamer, wobei die Einsparungen natürlich vom Anwendungsbereich und den entsprechenden Bedingungen abhängen. Die Mehrfachimpulseinspritzung bedeutet auch, dass die Motoren nun leiser laufen als zuvor.

Eine leistungsfähigere Motorbremse für mehr Effizienz

Die Verbesserungen an den Motoren vom Typ PACCAR MX-13 sorgen nicht nur für mehr Kraftstoffeffizienz, sondern haben auch einen positiven Einfluss auf die Leistung der Motorbremse. Mit einer Steigerung der Nennleistung um 20 Prozent (360 kW bei 2.000 U/min) ist die Motorbremse bei der Mehrzahl aller Anwendungen eine ausgezeichnete Alternative zum Retarder.

Die MX-Motorbremse kann nun von der Lenksäule aus in drei Stufen gesteuert werden und bietet erhebliche Vorteile im Hinblick auf Beschaffungskosten, Gewicht und Kraftstoffverbrauch.

ECO-MODUS

Der ECO-Modus ist eine neue Standardfunktion aller Euro 6 CF und XF Modelle mit PACCAR MX-Motoren. Der ECO-Modus verringert das Motordrehmoment in den ersten 11 Gängen um 10 Prozent und damit den Kraftstoffverbrauch im täglichen Einsatz (ca. 1 Prozent). In den meisten Fahrszenarien ist ohnehin keine volle Beschleunigung erforderlich, obwohl diese Option dennoch auf Tastendruck zur Verfügung steht.

DAF Eco Mode 640

Predictive Cruise Control und Predictive Shifting

Predictive Cruise Control ist ein hervorragendes Beispiel für die DAF Transport Efficiency-Philosophie . Diese Option steht zusammen mit Predictive Shifting beim Euro 6 CF und XF zur Verfügung. Diese fortschrittlichen Technologien wurden von den DAF-Ingenieuren entwickelt und tragen zu einer verbesserten Fahrzeugeffizienz bei.

Predictive Cruise Control macht sich fortschrittliche GPS-Technologie zunutze, um die genaue Position des Fahrzeugs zu bestimmen und zu ermitteln, welche Fahrbedingungen auf den nächsten ein bis zwei Kilometern zu berücksichtigen sind. Tatsächlich agiert das System „vorausschauend“ und antizipiert Kurven und Gefälle.

DAF Predictive Cruise Control 640
Innerhalb des vorgegebenen Bereichs bestimmt die Funktion Predictive Cruise Control die ideale Geschwindigkeit, während die Funktion Predictive Shifting den idealen Gang auswählt.

Der Ausgangspunkt für beide Technologien ist das Bestreben, möglichst lange im höchstmöglichen Gang zu fahren und so im optimalen Drehzahlbereich zu bleiben. Ist das Ende einer Steigung „in Sicht“, versucht das System nicht in einen niedrigeren Gang zurückzuschalten. Folgt auf eine Steigung sofort wieder ein Gefälle, wird vor Erreichen des Kamms weniger Kraftstoff eingespritzt, sodass die Fahrzeugmasse dazu genutzt wird, den Lkw über die Kuppe "zu schieben".

In einigen Fällen lässt es die Funktion Predictive Cruise Control zu, dass die Geschwindigkeit des Fahrzeugs unter den Sollwert fällt. Dies passiert zum Beispiel dann, wenn der höchste Punkt eines Hügel fast erreicht ist und das System erkennt, dass die potentielle Energie das Fahrzeug beim folgenden Gefälle schnell wieder auf den gewünschten Wert beschleunigen wird. Predictive Cruise Control kann darüber hinaus auch zeitweilig eine Geschwindigkeit zulassen, die den eingestellten Wert – innerhalb eines vorgegebenen Toleranzbereiches – leicht überschreitet. Dies dient ebenfalls dazu, den Kraftstoffverbrauch so weit wie möglich zu senken.

Dank Predictive Cruise Control und Predictive Shifting können Kraftstoffverbrauch und CO2-Emissionen speziell bei profilierten Strecken um bis zu 3 Prozent gesenkt werden.

Neue Spoiler und Fender

Im Rahmen des Programms DAF Transport Efficiency wurde die Reihe der Spoiler und Fender erweitert, um optimale Aerodynamik und geringstmöglichen Kraftstoffverbrauch zu erzielen.

DAF XF 2015 640
Beim Euro 6 CF mit Sleeper Cab wurde ein neues Aerodynamikpaket entwickelt, das nun einen um 10 cm höheren Dachspoiler und 2,55 m breite Fender umfasst. Somit verbleibt ein Spalt von nur 5 cm zwischen Lkw und Anhänger/Auflieger. Ein neuer Dachspoiler, der an die Anhänger- bzw. Aufliegerhöhe von bis zu 4 m angepasst werden kann, wurde speziell für Low Deck-Fahrzeuge entwickelt.

Mehr Informationen über den Driver Performance Assistant

Natürlich kommt dem Fahrer bei der Senkung der Betriebskosten und vor allem bei der Senkung des Kraftstoffverbrauchs eine entscheidende Rolle zu. Daher hat DAF den Driver Performance Assistant (DPA) für die Modelle XF, CF und LF entwickelt. Über dieses System erhält der Fahrer detaillierte Rückmeldungen zum erzielten Kraftstoffverbrauch, zur Berücksichtigung des Verkehrs und zum Bremsverhalten. Außerdem bietet die zentrale Informationsanzeige hilfreiche Tipps zum Kraftstoffsparen.

DAF 14233 87017 640
Als neue Funktion stehen Informationen vom Fahrtenschreiber auch auf der zentralen Informationsanzeige zur Verfügung, sodass der Fahrer eine klare Übersicht zur Fahrzeit und Geschwindigkeit hat, um Verstöße zu vermeiden. Auf der Anzeige erscheint auch der nächste Inspektionstermin des Fahrzeugs, um so die fristgerechte Wartung und damit maximale Fahrzeugeffizienz sicherzustellen. Auf Basis der Fahrerkarte wechselt das DPA automatisch zur für den Fahrer eingestellten Sprache.

DAF Transport Efficiency

Die Produktinnovationen für 2015 sind ein Teil des DAF Transport Efficiency Programms, mit dem die Lkw-Leistung durch geringere Betriebskosten und optimale Fahrzeugverfügbarkeit gesteigert werden soll. Die zahlreichen Dienstleistungen hinter dem Produkt spielen dabei eine wichtige Rolle. PACCAR Parts stellt die optimale Verfügbarkeit von Teilen sicher, während der einzigartige DAF International Truck Service (ITS) maximale Einsatzbereitschaft garantiert. PACCAR Financial Services bietet ergänzend attraktive Finanzierungslösungen für geringe Betriebskosten.

MultiSupport-Reparatur- und Wartungsverträge umfassen die Option Uptime Plus mit zusätzlichen Services und Wahlmöglichkeiten zur Maximierung der Erträge.

Dies unterstreicht die Zielsetzung mit DAF Transport Efficiency nicht nur die effizientesten Lkws bereitzustellen, sondern auch ein umfangreiches Dienstleistungsangebot anzubieten, das die Wirtschaftlichkeit des Transportunternehmens ins Zentrum aller Bemühungen stellt.

Technische Daten und Fahrzeugmodelle können wegen unterschiedlicher Marktbedürfnisse und -anforderungen je nach Land unterschiedlich sein. Detaillierte Informationen zu der in Ihrem Land verfügbaren Produktpalette erhalten Sie beim PR-Ansprechpartner in der DAF-Vertriebsorganisation Ihres Landes.


  • Fuel savings of up to 5%
    - Enhancements to PACCAR MX-11 and MX-13 engines
    - Eco Mode|
    - Predictive Cruise Control and Predictive Shifting 
  • New deflectors and fenders 
  • Improved engine brake performance and reduced operational costs
  • DAF MultiSupport Uptime Plus

In order to further increase efficiency, the successful PACCAR MX-11 and MX-13 engines have been optimized. 

Oil flow of the 10.8 litre MX-11 engine has been improved while even more efficient combustion is achieved through a new design of the combustion chamber, optimised fuel injection and enhanced software. 

DAF PACCAR MX 11 engine 640
The new turbo on the 12.9 litre PACCAR MX-13 engine results in improved flow and a new camshaft leads to optimised valve timing. The PACCAR MX-13 engine also benefits from an even more efficient oil flow, while friction losses have been minimized. In addition, a very efficient dual-stage water pump is applied, next to optimised software. 

With an already excellent reputation for fuel efficiency, the PACCAR MX-11 and MX-13 engines are now up to 2% more economical, of course depending on application and conditions. Multi-pulse injection also means that the engines run even more quietly than before. 

More powerful engine brake for greater efficiency 
The PACCAR MX-13 engine optimizations not only improve fuel efficiency, they also have a positive influence on the performance of the engine brake. With a 20% increase in power (360 kW at 2,000 rpm), the engine brake is an excellent alternative to a retarder for the majority of applications. The MX Engine Brake – which can now be controlled from the steering column in three stages - offers significant cost, weight and fuel consumption benefits. 

DAF Eco Mode 640
Eco Mode
 
Eco Mode is a new standard feature on all Euro 6 CF and XF models with PACCAR MX engine. Eco Mode reduces engine torque by 10% in the first eleven gears, again reducing fuel consumption in daily use by approximately 1%. Most driving conditions don’t require full acceleration, and maximum torque can easily be made available at the touch of a button. 

Predictive Cruise Control & Predictive Shifting 
Predictive Cruise Control is a great example of the DAF Transport Efficiency philosophy. This option is available - combined with Predictive Shifting - on the Euro 6 CF and XF. Both sophisticated technologies have been developed by DAF’s engineering team and contribute to enhanced vehicle efficiency. 

Predictive Cruise Control uses advanced GPS-technology to determine the exact position of the vehicle and to know which driving conditions have to be taken account of over the next 1 to 2 kilometres. In fact, the system ‘looks’ ahead and anticipates slopes and descents. 

DAF Predictive Cruise Control 640
Within the specified range, Predictive Cruise Control determines the ideal speed and Predictive Shifting selects the ideal gear. 

The starting point for both technologies is to drive as long as possible in the highest gear possible and consequently in the optimal rpm range. As the vehicle nears the end of a hill climb, the system strives to stay in a higher gear. If a hill climb is immediately followed by a descent, less fuel is injected before the top of the climb, making use of the vehicle mass to ‘push’ the vehicle over the top. 

In some cases, Predictive Cruise Control will permit the speed of the vehicle to fall below the set value; for example when the top of a hill has almost been reached and the system ‘knows’ that the potential energy will quickly bring the vehicle back up to the desired level on the descent. Predictive Cruise Control can even temporarily permit a speed that is slightly higher than that set—within predefined tolerances, of course—also with a view to lowering fuel consumption as much as possible. 

Thanks to Predictive Cruise Control and Predictive Shifting, fuel consumption and CO2 emissions can be reduced by as much as 3%, specifically over hilly routes. 

New deflectors & fenders 
As part of the DAF Transport Efficiency program, the range of deflectors and collars has been expanded further to provide the best aerodynamics and the lowest possible fuel consumption. 

DAF XF 2015 640
For the Euro 6 CF with sleeper cab a new aerodynamic package has been developed, featuring a roof deflector that is 10 cm higher and fenders spanning 2.55 metres, leaving a gap of just 5 centimetres between truck and trailer. A new roof deflector that can be adjusted to trailer heights of 4 metres has been designed especially for Low Deck vehicles. 

More information via Driver Performance Assistant 
Obviously the driver has a key role to play in reducing operational costs and, in particular, fuel consumption. This is why DAF has developed the Driver Performance Assistant (DPA) for its LF, CF and XF models. It provides the driver with comprehensive feedback on fuel consumption achieved, levels of anticipation whilst driving and on braking behaviour. In addition, the central information display provides advice about how to save fuel. 

DAF 14233 87017 640
As a new feature, information from the tachograph can now be projected on the central information display, giving the driver a clear overview of driving and resting times to avoid infringements. The screen will also display when the vehicle’s next service inspection is due, ensuring timely maintenance for maximum vehicle efficiency. Based on the driver card, the DPA will switch automatically to the required language for driver convenience. 

DAF Transport Efficiency 
All product innovations for 2015 are part of DAF’s Transport Efficiency programme aimed at further increasing truck efficiency through lower operational costs and maximum vehicle availability. The many services behind the product play an important role in achieving this. PACCAR Parts ensures first class parts supply, while DAF’s unrivalled International Truck Service (ITS) guarantees maximum uptime. PACCAR Financial Services offers attractive financing solutions for low operational costs. 

MultiSupport Repair and Maintenance contracts include the option of Uptime Plus with additional services and features to optimise revenues. This is a great example of how the DAF Transport Efficiency programme not only includes the most efficient trucks, but also represents a full range of services to maximise the profitability of the transport operator.

  • Fuel savings of up to 5%
    - Enhancements to PACCAR MX-11 and MX-13 engines
    - Eco Mode|
    - Predictive Cruise Control and Predictive Shifting 
  • New deflectors and fenders 
  • Improved engine brake performance and reduced operational costs
  • DAF MultiSupport Uptime Plus

In order to further increase efficiency, the successful PACCAR MX-11 and MX-13 engines have been optimized. 

Oil flow of the 10.8 litre MX-11 engine has been improved while even more efficient combustion is achieved through a new design of the combustion chamber, optimised fuel injection and enhanced software. 

DAF PACCAR MX 11 engine 640
The new turbo on the 12.9 litre PACCAR MX-13 engine results in improved flow and a new camshaft leads to optimised valve timing. The PACCAR MX-13 engine also benefits from an even more efficient oil flow, while friction losses have been minimized. In addition, a very efficient dual-stage water pump is applied, next to optimised software. 

With an already excellent reputation for fuel efficiency, the PACCAR MX-11 and MX-13 engines are now up to 2% more economical, of course depending on application and conditions. Multi-pulse injection also means that the engines run even more quietly than before. 

More powerful engine brake for greater efficiency 
The PACCAR MX-13 engine optimizations not only improve fuel efficiency, they also have a positive influence on the performance of the engine brake. With a 20% increase in power (360 kW at 2,000 rpm), the engine brake is an excellent alternative to a retarder for the majority of applications. The MX Engine Brake – which can now be controlled from the steering column in three stages - offers significant cost, weight and fuel consumption benefits. 

DAF Eco Mode 640
Eco Mode
 
Eco Mode is a new standard feature on all Euro 6 CF and XF models with PACCAR MX engine. Eco Mode reduces engine torque by 10% in the first eleven gears, again reducing fuel consumption in daily use by approximately 1%. Most driving conditions don’t require full acceleration, and maximum torque can easily be made available at the touch of a button. 

Predictive Cruise Control & Predictive Shifting 
Predictive Cruise Control is a great example of the DAF Transport Efficiency philosophy. This option is available - combined with Predictive Shifting - on the Euro 6 CF and XF. Both sophisticated technologies have been developed by DAF’s engineering team and contribute to enhanced vehicle efficiency. 

Predictive Cruise Control uses advanced GPS-technology to determine the exact position of the vehicle and to know which driving conditions have to be taken account of over the next 1 to 2 kilometres. In fact, the system ‘looks’ ahead and anticipates slopes and descents. 

DAF Predictive Cruise Control 640
Within the specified range, Predictive Cruise Control determines the ideal speed and Predictive Shifting selects the ideal gear. 

The starting point for both technologies is to drive as long as possible in the highest gear possible and consequently in the optimal rpm range. As the vehicle nears the end of a hill climb, the system strives to stay in a higher gear. If a hill climb is immediately followed by a descent, less fuel is injected before the top of the climb, making use of the vehicle mass to ‘push’ the vehicle over the top. 

In some cases, Predictive Cruise Control will permit the speed of the vehicle to fall below the set value; for example when the top of a hill has almost been reached and the system ‘knows’ that the potential energy will quickly bring the vehicle back up to the desired level on the descent. Predictive Cruise Control can even temporarily permit a speed that is slightly higher than that set—within predefined tolerances, of course—also with a view to lowering fuel consumption as much as possible. 

Thanks to Predictive Cruise Control and Predictive Shifting, fuel consumption and CO2 emissions can be reduced by as much as 3%, specifically over hilly routes. 

New deflectors & fenders 
As part of the DAF Transport Efficiency program, the range of deflectors and collars has been expanded further to provide the best aerodynamics and the lowest possible fuel consumption. 

DAF XF 2015 640
For the Euro 6 CF with sleeper cab a new aerodynamic package has been developed, featuring a roof deflector that is 10 cm higher and fenders spanning 2.55 metres, leaving a gap of just 5 centimetres between truck and trailer. A new roof deflector that can be adjusted to trailer heights of 4 metres has been designed especially for Low Deck vehicles. 

More information via Driver Performance Assistant 
Obviously the driver has a key role to play in reducing operational costs and, in particular, fuel consumption. This is why DAF has developed the Driver Performance Assistant (DPA) for its LF, CF and XF models. It provides the driver with comprehensive feedback on fuel consumption achieved, levels of anticipation whilst driving and on braking behaviour. In addition, the central information display provides advice about how to save fuel. 

DAF 14233 87017 640
As a new feature, information from the tachograph can now be projected on the central information display, giving the driver a clear overview of driving and resting times to avoid infringements. The screen will also display when the vehicle’s next service inspection is due, ensuring timely maintenance for maximum vehicle efficiency. Based on the driver card, the DPA will switch automatically to the required language for driver convenience. 

DAF Transport Efficiency 
All product innovations for 2015 are part of DAF’s Transport Efficiency programme aimed at further increasing truck efficiency through lower operational costs and maximum vehicle availability. The many services behind the product play an important role in achieving this. PACCAR Parts ensures first class parts supply, while DAF’s unrivalled International Truck Service (ITS) guarantees maximum uptime. PACCAR Financial Services offers attractive financing solutions for low operational costs. 

MultiSupport Repair and Maintenance contracts include the option of Uptime Plus with additional services and features to optimise revenues. This is a great example of how the DAF Transport Efficiency programme not only includes the most efficient trucks, but also represents a full range of services to maximise the profitability of the transport operator.